Zelfvertrouwen herstellen na ontslag

Op je eerste werkdag zul je er logischerwijs nooit bij stilstaan: De laatste werkdag bij je werkgever. Vol goede moed en gemotiveerd begin je aan je nieuwe baan. Toch bestaat er altijd een kans dat een werkgever zich, om wat voor reden dan ook, genoodzaakt voelt om je arbeidsovereenkomst te verbreken. Wat de reden hiervan ook is, ontslag is nooit leuk. Naast dat een ontslag praktische problemen met zich meebrengt, kun je er ook een grote deuk in je zelfvertrouwen door oplopen. Grote (onverwachte) (levens)veranderingen brengen nu eenmaal onzekerheid met zich mee en onzekerheid kan zorgen voor een gebrek aan zelfvertrouwen.

Op de één of andere manier heerst er nog altijd een taboe rondom het onderwerp ontslag. Hoewel er de afgelopen (Corona-)periode vele ontslagen zijn gevallen, voelen mensen schaamte en wordt er nog maar weinig aandacht aan besteed. Veel vragen, zoals ´Wat vertel ik een volgende werkgever over mijn ontslag?´ of ´Hoe herstel ik mijn zelfvertrouwen na een ontslag?´, blijven onbeantwoord.

Hoe herstel ik mijn zelfvertrouwen na een ontslag?

De eerste stap om je zelfvertrouwen te herstellen na een ontslag, is door je te realiseren dat je niet jezelf verloren bent, je bent enkel je baan verloren. Jij bent nog steeds jezelf. Jij bent niet je baan, jij had een baan. Iedere verandering, zo ook deze, brengt nieuwe kansen met zich mee. Heb je altijd al gedroomd van een carrièreswitch? Het volgen van (nog) een opleiding? Starten als ZZP´er? Het maken van een wereldreis? Of werken bij de concurrent van je vorige werkgever? Grijp dan deze verandering met beide handen aan en laat je droom uitkomen. Heb je geen idee wat je moet doen nu je je baan bent verloren? Gebruik dan deze tijd om uit te zoeken wie jij bent, wat jouw kwaliteiten zijn, wat jouw doelen in het leven zijn en hoe jij je toekomst voor je ziet.

Het voelen van verdriet, boosheid, onzekerheid en machteloosheid na een ontslag is logisch, deze gevoelens mogen er zijn. Laat jezelf er alleen niet door opslokken. Wat de reden van je ontslag ook is en of jij het er nou wel of niet mee eens bent, alleen jijzelf hebt invloed op de manier waarop jij omgaat met deze situatie. Durf jezelf een spiegel voor te houden en stel jezelf de vraag: ´Waarom ben ik ontslagen?´ Was je werkgever door financiële redenen genoodzaakt om je te laten gaan? Functioneerde jij niet naar behoren? Of was er een andere reden voor je ontslag? Bedenk je vervolgens: ´Zijn er leerdoelen waaraan ik kan werken om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen?´ En zo ja, ´Wat zou ik bij een andere werkgever anders doen?´

Ieder einde is ook het begin van iets nieuws, probeer deze situatie te zien als het begin van iets nieuws. Sta niet te lang stil bij het gevoel van falen, maar kijk vooruit en vier je kansen en successen.

Wie kan mij helpen mijn zelfvertrouwen te herstellen na een ontslag?

Om je zelfvertrouwen te herstellen na een ontslag, kun je de hulp van een coach of psycholoog inschakelen. Soms kan het ontzettend helpend zijn om niet alleen maar juist samen naar een situatie te kijken. Merk jij dat het je alleen niet lukt om (weer) met een gezonde dosis zelfvertrouwen door het leven te gaan? Twijfel dan niet en schakel professionele hulp in! Deze mensen noemen zichzelf niet voor niets een professional: Zij kunnen je helpen met een frisse blik naar de situatie te kijken. Waar jij misschien vast blijft zitten in (negatieve/oude) denkpatronen en hierdoor stil blijft staan, kan hun objectieve blik je helpen stappen vooruit te zetten. Ook kunnen zij je helpen met andere (praktische en mentale) zaken rondom een ontslag, zoals bijvoorbeeld het vertrouwen in een mogelijke nieuwe werkgever en het aanvragen van een uitkering.

Toch liever werken aan je zelfvertrouwen vanuit je eigen vertrouwde omgeving zonder de hulp van een ander? Overweeg dan eens om een cursus zelfvertrouwen vergroten te volgen. 

Wat vertel ik een potentiële volgende werkgever over mijn ontslag?

Het is ontzettend belangrijk om tijdens je sollicitatie bij een potentiële volgende werkgever eerlijk te zijn over (de reden van) je ontslag bij je vorige werkgever. Naast dat eerlijkheid ten alle tijden meer wordt gewaardeerd dan het verzwijgen en/of veranderen van de waarheid, vragen werkgevers tegenwoordig ook steeds vaker om referenties van vorige werkgevers. Zodoende zullen zij er dus toch achter dat je bent ontslagen en de reden hiervoor. Je mag er vanuit gaan dat je potentiële nieuwe werkgever de waarheid liever van jou hoort dan van je oude werkgever.

Uiteraard hoef je tijdens je sollicitatiegesprek niet tot in de kleinste details te treden, maar zorg er wel voor dat je verhaal klopt. Houd de eer bij jezelf en praat niet negatief over je oude werkgever, geef eventuele fouten uit je werkverleden toe, vertel wat jij hebt gedaan om een nòg betere werknemer te worden, benoem je kwaliteiten en blijf positief! Dat jij in het verleden ontslagen bent, betekent niet dat een potentiële volgende werkgever je direct van zijn lijstje wegstreept. Jij bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dit betekent dat ze je CV en brief dermate interessant vonden om het gesprek met je aan te gaan. Laat zien dat ze voor jou moeten kiezen omdat jij als werknemer perfect bij hen past!

10 tips om goed om te gaan met een ontslag

1. Neem de tijd om de zaken bij je oude werkgever af te handelen

Naast dat het voor je (oud-)collega´s fijn is als jij je werkzaamheden en taken netjes aan hun overdraagt, helpt het jou ook om de tijd bij deze werkgever af te sluiten. Want hoe vervelend de situatie nu ook is, een periode overhaast afsluiten met allerlei open eindjes zal uiteindelijk aan je gaan knagen.

2. Onderteken nooit direct een overeenkomst

Waarschijnlijk zal je werkgever je vragen een ontbindingsovereenkomst te ondertekenen. Neem (een kopie van) deze overeenkomst mee naar huis, neem de tijd om deze overeenkomst grondig door te lezen en laat de overeenkomst lezen door een naaste en/of juridische professional vóórdat je het ondertekent. Zodoende voorkom je dat je een overeenkomst ondertekent waar je het achteraf niet eens mee blijkt te zijn of wat nadelige gevolgen kan hebben voor jou.

3. Laat je gevoelens toe

Boosheid, verdriet, hopeloosheid, schaamte, machteloosheid, onzekerheid: Allemaal gevoelens die hartstikke normaal zijn nadat je te horen hebt gekregen dat je bent ontslagen. Of je het ontslag nu wel of niet hebt zien aankomen en of je het er nu wel of niet mee eens bent, een ontslag is nooit leuk. Volkomen logisch dus dat je je na een ontslag niet blij en gelukkig voelt. Krop je gevoelens niet op maar laat ze toe.

4. Neem geen impulsieve beslissingen

Hoe uitzichtloos je situatie momenteel mogelijk ook lijkt, probeer geen emotionele en impulsieve beslissingen te nemen. Grote beslissingen gebaseerd op emoties zullen vaak niet je beste beslissingen zijn en hebben mogelijke grote nadelige gevolgen voor jou en/of een ander. Laat eerst je gevoelens toe, praat erover met een naaste en wacht met het maken van grote beslissingen tot je merkt dat je weer rationeler naar de situatie kunt kijken.

5. Praat erover en schakel eventueel hulp van een professional in

Houd je gevoelens niet voor jezelf maar praat erover met iemand die jij vertrouwt. Waar jij je momenteel misschien verschrikkelijk voelt, kan een naaste je helpen anders naar de situatie te kijken of juist je gevoelens erkennen. Na een ontslag volgt vaak een rouw- en acceptatieproces, ga dit proces niet alleen aan. Geen mensen in je omgeving bij wie jij terecht kan? Of merk je dat je iemands professionele expertise nodig hebt? Schakel dan de hulp in van bijvoorbeeld je huisarts, een coach of psycholoog.

6. Durf jezelf een spiegel voor te houden

Soms is het gemakkelijk om de aanstichter van je verdriet of boosheid, in dit geval je oude werkgever, de schuld te geven van de situatie. Dit lijkt nu misschien de oplossing, maar weet dat jij je hierdoor uiteindelijk niet beter zult gaan voelen. Durf jezelf een spiegel voor te houden en stel jezelf de volgende vragen: ´Wat zijn mijn kwaliteiten?´, ´Wat zijn mijn valkuilen?´, ´Wat zijn mijn goede eigenschappen?´, ´Wat zijn mijn minder goede eigenschappen?´, ´Welke invloed heb ik gehad bij mijn eigen ontslag?´, ´Waarin kan ik mij verbeteren?´. Door een eerlijk antwoord te geven op deze vragen, zul jij erachter komen welke stappen jij zelf kunt zetten, wat je weer kan helpen om de situatie te gaan accepteren.

7. Zie het als een kans

Ieder einde is ook het begin van iets nieuws. Zie het einde van deze periode als kans voor je toekomst. Grijp dit moment aan om dingen anders aan te pakken, een grote droom uit te laten komen of om het roer helemaal om te gooien.

8. Sta niet te lang stil

Natuurlijk mag je de tijd nemen om stil te staan bij de situatie, het is immers geen alledaagse situatie. Voorkom wel dat je te lang stil staat. De wereld gaat door en kansen zullen zich blijven voordoen, wees je hier bewust van en blijf alert.

9. Zorg goed voor jezelf

Hoe aantrekkelijk het idee ook is om vanaf nu geen wekker meer te zetten, hele dagen door te brengen in je pyjama, urenlang series te kijken en niet meer onder de mensen te komen, weet dat juist dit je straks zal gaan opbreken. Want waar het in eerste instantie heel leuk lijkt om urenlang series te kijken en op de bank te hangen, zul je al snel merken dat je lijf en mind hier niet voor gemaakt zijn. En hoe meer dit besef tot je doordringt, hoe ingewikkelder het wordt om jezelf letterlijk van die bank te trekken. Al ben je ontslagen, blijf wel goed voor jezelf zorgen: Blijf in je ritme, verzorg jezelf en houd contact met anderen.

10. Solliciteer!

Naast dat het hebben van een baan (en dus; inkomsten) voor veel mensen noodzakelijk is, kan het ook heel fijn zijn om weer een uitlaatklep te hebben waar jij je expertise deelt. Klim in je pen, schrijf een brief die geen enkele werkgever kan
weerstaan, blijf niet stilstaan in het verleden maar werk aan je toekomst. Lees hier wat je een potentiële nieuwe werkgever vertelt over je ontslag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *